Zpráva o výsledcích hodnocení kvality výuky na FaME UTB ve Zlíně za ZS 2024/25
10. února 2025
Hodnocení kvality výuky za zimní semestr 2024/2025 probíhalo od 15. prosince do 1. února. Studenti byli informováni e-mailem a přes sociální sítě FaME. Ankety se zúčastnilo 580 z 1816 studentů bakalářských a magisterských studijních programů (32 %) a 5 z 49 studentů doktorských studijních programů (10 %). Hodnoceny byly všechny předměty zakončené zápočtem nebo zkouškou. FaME se v rámci UTB umístila na předposledním místě v počtu zapojených studentů. Oproti loňské zimě se podíl hodnotících studentů snížil z 37 % na 32 %. Počet podepsaných připomínek se snížil o 12 % (z 93 na 82) a celkový počet anonymních připomínek poklesl o 29 % (ze 1051 na 745). Celkový meziroční pokles o 5 procentních bodů v zájmu studentů o hodnocení a vyjadřování připomínek, zejména anonymních, může být způsobeno buď zlepšením situace nebo nižší motivací studentů poskytovat zpětnou vazbu.
Hodnocení výuky probíhalo pomocí čtyř otázek na škále 1–5 bodů. Průměrné skóre dosáhlo 4,2 bodu, což představuje meziroční nárůst o 3 %. Tento výsledek svědčí o vysoké spokojenosti studentů a odpovídá hodnocení na ostatních fakultách UTB. Vedle číselných výsledků klademe důraz na komentáře studentů, které poskytují cenné podněty ke zlepšení. Celkové hodnocení bylo převážně pozitivní, přičemž studenti přicházeli s konstruktivními návrhy na zkvalitnění výuky a zlepšení vybavení fakulty. Kladné připomínky se zaměřovaly na moderní prostředí a vybavení fakulty včetně míst k relaxaci, prostředí bufetu, posun v digitalizaci jako je elektronické potvrzení studia, dostupnost studijních materiálů online, vysoce prakticky zaměřené vybrané předměty a vstřícný a podporující přístup většiny vyučujících ke studentům. Průměrné hodnocení vyučujících bylo 4,3 bodu při celkem 283 hodnocených předmětech.
Mezi podněty vznesenými studenty patří potřeba rozšíření kapacit pro sezení na chodbách a před Wichterlovým sálem, zajištění optimálnější teploty v učebnách, přiměřenější náročnosti zkoušek, menšího zatížení seminárními pracemi a minimalizaci kolizí předmětů. Studenti by rovněž uvítali užší propojení výuky s praxí rozšířením prvků projektového vyučování a možnost hybridní výuky v kombinované formě. Zároveň by ocenili vyhrazený prostor s počítači pro studijní práci a tichou relaxační místnost pro odpočinek mezi výukou. Se všemi připomínkami k předmětům se seznámí a projednají je vyučující, garanti programů a ředitelé ústavů FaME. Jednotlivé negativní komentáře jsou dále řešeny s řediteli příslušných ústavů, aby mohla být přijata konkrétní opatření ke zlepšení studijního prostředí.
Výsledky hodnocení kvality budou předloženy kolegiu děkana a zároveň studentům během plánovaných neformálních setkání s děkanem. Tato setkání poskytnou prostor pro společnou diskusi a případné doplnění podnětů. Studenti mohou průběžně své podněty konzultovat s vyučujícími nebo je zprostředkovaně postoupit přes zástupce studentů na Akademický senát FaME.
Děkujeme všem studentům za účast v hodnocení 💙. Děkujeme, že se aktivně zapojujete do hodnocení, sdílíte své podněty a pomáháte nám společně vytvářet inspirativní a podpůrné studijní prostředí. Pokud budete k něčemu cítit potřebu se sejít, stačí se za námi zastavit, jsme tu pro Vás.
Ing. Jana Přílučíková, Ph.D.
Proděkanka pro studium FaME