Nejoblíbenější pedagog Fakulty managementu a ekonomiky UTB za akademický rok 2024/2025
26. května 2025Finalisté ankety
- Ing. Kamil Dobeš, Ph.D.
- Mgr. Alena Kolčavová, Ph.D.
- Ing. Lucie Macurová, Ph.D.
- prof. Dr. Ing. Drahomíra Pavelková
- Ing. Lucie Tomancová, Ph.D.
!!! Zde můžete volit !!!
Ing. Kamil Dobeš, Ph.D.
Ústav ekonomie
Co je pro Vás ve výuce nejdůležitější?
S ohledem na ne vždy oblíbený základní teoretický předmět (mikroekonomie) považuji za důležité vysvětlovat standardní mikroekonomické modely na konkrétních příkladech z reálné ekonomiky a navázat na aktuální dění. Vždy mě potěší, když u studentů vidím záblesk poznání, jak se mikroekonomické zákonitosti mohou uplatnit v běžném životě.
Představte, prosím, jednu aktivitu, projekt nebo inovaci, ze které máte ve výuce radost, nebo ji pokládáte za úspěšnou.
Radost mi přináší, když mikroekonomie nabírá konkrétní obrysy a že místo „suchých“ grafů vznikají živé diskuse a vlastní nápady. Do dalších semestrů plánuji zapojit nové prvky, které aktuálně diskutujeme napříč celou fakultou. Ale to se nechte překvapit, co vše se podaří aneb někdo ty slepé uličky musí také objevovat. 🙂
Z nominací studentů pro tohoto pedagoga:
„Vždy milý na studenty! Ať už jej potkám na fakultě nebo ve městě, vždy se příjemně usměje a pozdraví… Učí s radostí a tak, aby probíranému tématu rozuměli všichni, pokud jsem něčemu nerozuměla, neměla jsem na jeho přednáškách strach se doptat.“
„Učení v jeho provedení nevypadá jako jeho práce, ale poslání. Umí poutavě vysvětlit učivo, chce, aby si studenti opravdu co nejvíce odnesli. Je velmi vstřícný, ale stále férový.“
„…pan doktor Dobeš dokáže téma vysvětlit, použije i příklady z reálného života a jeho projevem dokáže zaujmout každého studenta.“
Mgr. Alena Kolčavová, Ph.D.
Ústav statistiky a kvantitativních metod
Co je pro Vás ve výuce nejdůležitější?
Vzhledem k předmětům, které učím je pro mě nejdůležitější vzbudit u studentů zájem o přednášenou problematiku a navodit atmosféru důvěry, kdy student nemá problém se na cokoliv opakovaně zeptat, pokud něčemu neporozuměl. Mám radost vždy, když se mi podaří bořit zažitou nechuť vůči matematice.
Představte, prosím, jednu aktivitu, projekt nebo inovaci, ze které máte ve výuce radost, nebo ji pokládáte za úspěšnou.
Má filosofie výuky je velmi jednoduchá a už 30 let mi funguje. Semestr je prostor pro vyučujícího: zaujmout a dokázat předat znalosti a dovednosti. Zkouškové období je prostor pro studenta: přesvědčit vyučujícího, že porozuměl a umí prakticky použít. Vyučující a student jsou partneři, kteří se mohou navzájem obohacovat, pokud mezi nimi panuje důvěra vzájemný respekt.
Z nominací studentů pro tohoto pedagoga:
“Přátelský, srdečný přístup, kterým podporuje studenta při ústním zkoušení. Studenta má snahu podpořit, pomoci mu, a ne ho na něco dostat, nachytat anebo vyhodit. Nahrané učivo přednášek na Moodlu velmi pomohlo pochopení látky a tvorbě seminární práce. Vysvětluje vše jednoduchým způsobem, takže lze dobře a rychle pochopit.”
„Paní Kolčavová patří mezi pedagogy, co dokáží naučit. Skvělé vysvětlování probírané látky, ochota znovu vysvětlit nepochopitelné, kladný přístup na konzultacích a komunikaci mailem hodnotím velmi kladně.“
„Za mě definice ideálního vyučujícího. Hodná, lidská, ale přísná. Je jedním z hlavních důvodů, proč jsem nevzdala předmět KMR, který jsem si nedokázala představit, že někdy zvládnu.“
Ing. Lucie Macurová, Ph.D.
Ústav průmyslového inženýrství a informačních systémů
Co je pro Vás ve výuce nejdůležitější?
Ve výuce je pro mě nejdůležitější budovat atmosféru důvěry a otevřenosti. Snažím se studentům proto naslouchat a reagovat na jejich potřeby. Výuku stavím na komunikaci, konkrétních příkladech, kreativitě a propojení teorie s praxí. Snažím se nejen naučit, ale také inspirovat a podpořit studenty při jejich vzdělávání. Nominace od studentů, do této ankety je pro mě cenným uznáním, které mě dojalo a zároveň potěšilo – děkuju studentům za tuto krásnou zpětnou vazbu na mou výuku.
Představte, prosím, jednu aktivitu, projekt nebo inovaci, ze které máte ve výuce radost, nebo ji pokládáte za úspěšnou.
Mám radost hlavně z prakticky zaměřených úkolů, které studenti nejčastěji zpracovávají v týmu a následně prezentují. Kombinuji tak kreativitu, týmovou práci, kritické myšlení a reálné situace z praxe. Například ve výuce logistiky studenti navrhují a v praxi aplikují vlastní systém hodnocení a výběru dodavatele konkrétního výrobku. Vidět, jak se studenti během semestru zlepšují v komunikaci, vzájemné pomoci, týmové spolupráci a prezentaci úkolů, je pro mě největší odměnou a naplněním, že moje práce má smysl.
Z nominací studentů pro tohoto pedagoga:
„Na doktorke Macurovej si cením že má k študentom ľudský prístup a nikdy som z nej necítila že by sa nad študentov povišovala. Tieš si cením že aj keď je k študentom milá, nenechá si od nich “skákať po hlave”.“
“Letos jsem měla opravdu těžké období a bylo pro mě těžké do školy chodit. Ale na hodiny s paní doktorkou jsem se vždy těšila. Byly to hodiny, kdy jsem se mohla uvolnit, hezky jsme si povídali a u toho se něco naučili. Hodiny byly vedeny spíš hravou formou, a to mě opravdu bavilo. K přípravě na test bylo vždy vše přehledně na Moodlu. Vždy jsem věděla na co se mám kouknout. Přijde mi, že paní doktorka nás nevnímá jen jako studenty, ale jako mladé lidi, kteří kromě školy mají spoustu jiných věcí, co musí řešit. Snažila se nás motivovat, že vše zvládneme a tak. Navíc je to upřímný a férový učitel, moc si toho vážím. Ne každý je takový.“
„Paní doktorka je ztělesněním člověka, který je na svém místě a hodnot, které si představuji, že vyučující na vysoké škole bude mít. Umí být lidská a profesionální.“
prof. Dr. Ing. Drahomíra Pavelková
Ústav financí a účetnictví
Co je pro Vás ve výuce nejdůležitější?
Důležité je pro mě spojování teorie s reálným životem, aby studenti viděli smysl toho, co se učí. Snažím se proto výuku vést tak, abych studentům přiblížila podstatu, ale i možnost praktického využití poznatků. Nechci, aby memorovali definice, učili se zpaměti pasáže učebních textů, ale zkoušíme si spolu vše procvičit na příkladech, případech z praxe a studenti si také ve svých seminárních pracích zkouší na konkrétní firmě znalosti a získané dovednosti z výuky. Snažím se také zvát odborníky z praxe do výuky i brát studenty na exkurze, aby viděli, jak to v praxi běží.
Co je pro mě ale současně hodně důležité, je komunikovat se studenty, poznat jejich potřeby, brát je jako seberovné a zajímat se o jejich pohledy a názory – velmi mě to obohacuje.
A moc mě těší, když ve výuce, ale i při dalších aktivitách a setkáních vidím jejich zájem dozvědět se nové věci, když jsou zvídaví, ptají se a diskutují.
Představte, prosím, jednu aktivitu, projekt nebo inovaci, ze které máte ve výuce radost, nebo ji pokládáte za úspěšnou.
První, co mně napadlo jako odpověď na tuto otázku, je projekt pro nadané studenty, který vedu postupně se dvěma kolegyněmi již patnáctý rok. Aktivní, šikovní studenti, kteří se nebáli, přihlásili se, a s námi absolvovali hodně zajímavých, ale i časově náročných aktivit. Daří se nám dát studentům šanci na jejich další rozvoj nad rámec běžného studia, zejména získání praktických zkušeností z prací na firemních projektech i interakcí se zajímavými osobnostmi z firemní i celospolečenské praxe.
Ale asi ještě větší radost mám z toho, když studenty, které jsem ve svých předmětech učila, potkám jako naše absolventy a dozvídám se od nich, že to jsme se spolu učili, se jim hodí v jejich zaměstnání či v osobním životě. To je asi největší ocenění práce učitele.
Z nominací studentů pro tohoto pedagoga:
„Co oceňuji? Laskavost, ochotu pomoct, podporu, snahu o porozumění.“
„Professor Drahomíra Pavelková inspires through her passion for academic excellence and deep commitment to each student’s growth. She combines strong expertise in value-based finance with a caring, respectful teaching style that encourages independent thinking. she imparts knowledge and cultivates a genuine love for research and integrity. I highly recommend her for her outstanding dedication and positive impact.“
„Instead of lecturing, she encourages students to independently analyze situations and propose solutions, guiding them with thoughtful questions and respectful feedback. Her approach fosters critical thinking, a passion for research, and a strong sense of academic integrity.“
Ing. Lucie Tomancová, Ph.D.
Ústav financí a účetnictví
Co je pro Vás ve výuce nejdůležitější?
Ve výuce kladu důraz především na smysluplnost aktivit a výstupů, které od studentů očekávám. Snažím se je co nejvíce propojit s praxi a podpořit jejich zapojení do reálných projektů. Zároveň studentům otevírám prostor pro další výzvy a příležitosti, které přesahují rámec běžné výuky – záleží jen na nich, zda je využijí.
Studenti pro mě nejsou jen anonymní čísla ve STAGu. Vždy se snažím být tím, kdo jim během studia nabízí další cesty, inspiraci a podporu. Pokud má někdo chuť udělat při studiu něco navíc, získat nové zkušenosti nebo se zapojit do zajímavých aktivit, vždy ráda pomohu a hledám cesty, jak to umožnit.
Snažím se, aby výuka byla interaktivní, vítám otázky, diskusi i odlišné názory.
Jsem otevřená také připomínkám a návrhům od studentů a snažím se jejich zpětnou vazbu reflektovat.
Představte, prosím, jednu aktivitu, projekt nebo inovaci, ze které máte ve výuce radost, nebo ji pokládáte za úspěšnou.
Každý rok je pestrý a přináší nové příležitosti, tudíž je obtížné vybrat jen jednu aktivitu.
Z čeho mám vždy velkou radost je, když se mi povede propojit například v rámci realizace projektu dohromady do týmu studenty z českého studijního programu (prezenční i kombinované) společně s těmi zahraničními. Tato spolupráce přináší nejen pestrost výstupů, ale i cenné mezikulturní a mezioborové obohacení všech zúčastněných.
Z aktuálních aktivit zmíním připravované mezigenerační setkání studentů a seniorů ve spolupráci s organizací Moudrá Síť, které proběhne 28. 5. 2025 na FaME. Velkou radost mám také z postupu jednoho studentského týmu do finále soutěže Company Culture Competition, kde budou prezentovat řešení zadané soutěžní případové studie. Finále se uskuteční 16. června 2025 v Praze. A na podzim se těším na vydanou dětskou vzdělávací knihu, která bude výstupem IGA–K–TRINITY projektu zaměřeného na rozvoj finanční gramotnosti znevýhodněných skupin dětí.
Z nominací studentů pro tohoto pedagoga:
„Paní doktorka Tomancová je velmi inspirativní člověk sama o sobě. Její velmi vřelý přístup ke studentům ale i veškeré možnosti, které studentům nabízí. Studenti motivuje být co nejlepší verzí sebou samých převážně díky jejím společensky odpovědným projektům.“
„Zajímá se o mě jako o člověka a nevnímá mě pouze jako mé osobní číslo studenta. Pokud se mi něco nedařilo společně jsme to řešili a zvládli. Dává mi energii nevzdávat studium a stále se zlepšovat, objevovat a zapojovat se do projektů a nových věcí.“
„Oceňuji její ochotu vždy pomoci. Je skvělé vědět, že se na ni můžu kdykoliv obrátit – ať už s učením, nebo jinými otázkami. Její podpora pro mě hodně znamená.“