Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci
Zpět

Občasník proděkanky pro studium 5/2025

5/2025

  1. Časový plán výuky 2024_25 je dostupný zde. Naleznete zde všechny klíčové termíny pro letní semestr, zkouškové i opravné období a SZZ.
  2. Zkouškové období BSP 3. ročník (3 týdny): 22.4.2025 – 10.5.2025; Opravné zkouškové období 12. 5. 2025 – 24. 5. 2025
  3. Zkouškové období ostatní ročníky (6 týdnů): 12.5.2025 – 21.6.2025; opravné zkouškové období (3 týdny): 23.6.2025-12.7.2025
  4. SZZ MSP 6. 2025 – 6. 6. 2025 (obhajoba DP + odborná rozprava); SZZ BSP 9. 6. 2025 – 13. 6. 2025 (obhajoba BP + odborná rozprava); promoce 2. – 4. 7. 2025.
  5. Prezentace sumarizující pro studenty BP/DP a SZZ je dostupná zde pptx , klíčové termíny z prezentace:

Část 1 – Informace k BP/DP – šablona, tisk (od AR 2024/25 včetně) 

  1. Připomínám: Bakalářské a diplomové práce nově tiskne Nakladatelství UTB ve Zlíně po zaplacení objednávky studentem realizovanou po nahrání práce do IS/STAG a splnění potřebných povinností daných studijním programem (např. kredity, praxe). Studenti již práce fyzicky neodevzdávají – výtisky jsou doručeny přímo na příslušné ústavy pro potřeby SZZ.
  2. Připomínám: Novinkou je také archivace jednoho výtisku – po SZZ se studentům vrací pouze jeden výtisk, druhý zůstává na fakultě a bude uložen v certifikovaném archivu. UTB za archivaci platí, a proto byly šablony a vzhled BP/DP upraven s ohledem na úsporu místa při archivaci.
  3. Připomínám: Tisk BP/DP je nově oboustranný, a proto byla pro tento akademický rok upravena šablona BP/DP – je nezbytné, aby studenti použili výhradně její aktuální verzi.
  4. Připomínám: aktuálně platné šablony BP/DP a manuál, dostupné zde https://www.utb.cz/student/dokumenty-a-sablony/zaverecne-prace (SR/23/2024; SD 08/2024)
  5. Snadno lze ověřit, že má student aktuálně platnou šablonu takto – word / soubor/ informace Zda studující píše do platné šablony lze lze jednoduše ověřit přímo ve Wordu: Soubor → Informace → autor šablony je ved. oddělení služeb a IT dr. Hrabinová (naposledy vytištěno 18.7.2024) značí, že student píše do aktuální šablony pro oboustranný tisk A4:

 

  1. Současně jsou BP/DP nově tištěny na recyklovatelný papír, v souladu s principy udržitelnosti.
  2. Připomínám: V případě přerušení studia nemůže student konat zkoušky ani jiné studijní povinnosti (včetně praxe/stáže). Pro přihlášení k SZZ musí student přerušení studia ukončit nejpozději k semestru, ve kterém se SZZ koná.

 

Část 2 – Informace k BP/DP – registrace a přidělování témat v IS/STAG (od AR 2024/25 včetně) 

  1. Připomínám: Studující se nově má možnost registrovat přes IS/STAG od 1.4. do 31.5. na volná témata BP/DP nebo mu může téma přidělit vedoucí práce v IS/STAG přímo (po předešlé vzájemné domluvě);
  2. Připomínám: Vedoucí prací nyní disponují evidencí vedených prací, mohou si i na dálku vybírat z uchazečů a pružněji upravovat nabídku témat. Garanti studijních programů mají možnost průběžně posuzovat profilovost navržených témat pro patřičné studijní programy/specializace a v případě, že vyhodnotí rámcové téma jako neprofilové pro studijní program, snadněji se mohou spojit s vedoucím práce a domluvit se na potřebné úpravě. Ředitelé a garanti studijních programů mají v IS/STAG k dispozici vždy aktuální přehled o vypsaných tématech i o aktuálním počtu vedených prací, včetně prodlužujících studentů. Tento přehled jim umožňuje lépe se orientovat v poptávce a nabídce témat a v případě potřeby napomoci studentům při hledání vhodného vedoucího – ve spolupráci s akademickými pracovníky. Samozřejmě digitalizace nevyřeší vše – nabízené studijní programy a specializace by měly mít v rámci své profilace počet témat a vedoucích pokrytý; nicméně počet studentů se mezi akademickými roky liší a při naplněné kapacitě vedoucích prací si někteří studenti budou muset zajistit externího vedoucího.
  3. Shrnuji: Hlavní body v souladu s vnitřními postupy a Pravidly studia na FaME:
  • Do 28. 2. navrhovali vedoucí práce rámcová témata v IS/STAG.
  • Profilovost témat následně v IS/STAG posuzovali garanti studijních programů.
  • Od 30. 3. jsou všechna schválená témata viditelná v IS/STAG studujícím
  • Registrace studentů na témata v od 1. 4. do 31. 5. (probíhá)
  1. Aktuální stav:
  • V souladu s usnesením z prosincové RSP FaME se nyní nacházíme v období, kdy vedoucí prací mohou v IS/STAG (nebo zprostředkovaně přes asistentku ústavu) navrhovat dodatečná rámcová témata, případně zadávat rámcová témata vzniklá na základě individuální domluvy se studenty – tato možnost je otevřená do 31. 5. Tento datum je uveden v Pravidlech průběhu studia na FaME a též v časovém plánu výuky FaME. Po tomto termínu lze rámcové téma v IS/STAG dodatečně vypsat v mimořádných případech.
  • Nadále platí, že témata vypisují v IS/STAG vedoucí prací (nikoliv studenti; nebo zprostředkovaně přes asistentku ústavu), aby se předešlo situacím, kdy si student registruje téma bez předchozí domluvy s vedoucím a téma se s vedoucím nespáruje.
  • Přidělené rámcové téma může obecně student upravovat po společné dohodě s vedoucím práce (komunikovat mohou i v IS/STAG přes poznámku) do poloviny listopadu, kdy jej doplní o název (i v AJ), zásady a literaturu a společně s vedoucím odsouhlasí finální zadání v IS/STAG – tuto fázi v IS/STAG známe již z předchozích let. Tedy není třeba se obávat, že by nešlo v průběhu doby do poloviny listopadu – pokud studujícímu „vypadne firma“ nebo zjistí, že neobdrží data, atp. lze rámcové téma upravit či změnit.
  • Pokud student osloví vyučujícího adekvátní formou s rámcovým či konkrétním návrhem tématu (dále jen rámcové téma) a vedoucí s vedením souhlasí, vedoucí dané téma v IS/STAG vypíše v IS/STAG s omezením na konkrétní číslo studenta.
  • Vedoucí prací mají rovněž možnost doplnit nabídku o další rámcová témata určená pro konkrétní studijní programy/spec. Stále přitom platí, že témata se vypisují odděleně pro jednotlivé programy či specializace – pokud jsou pro ně profilová – aby jejich zařazení mohl v IS/STAG posoudit garant příslušného programu.
  • Každé nové téma stále již v této fázi schvaluje garant příslušného programu – prosím garanty studijních programů, aby dodatečně přidávaná témata v IS/STAG průběžně posuzovali, aby se zveřejnili studujícím co nejdříve.
  1. Praktická doporučení:
  • Vedoucí prací: Pokud se někdo na Vaše téma registruje, prosím co nejdříve registraci posuďte. Neváhejte studenta kontaktovat a ověřit jeho skutečný zájem– předejde se tak blokování tématu pro ostatní zájemce a zrychlení procesu; pokud požadujete pro přidělení tématu doplňující informace od studujících. Věřím, že se na Vás budou obracet emailem – na webináři byli instruováni, aby co nejdříve po registraci na téma kontaktovali vedoucího práce. Doporučuji nastavit si zvoneček – notifikaci na email.
  • Vedoucí prací – Vypsané téma, které bylo omylem vypsáno si může vedoucí práce v IS/STAG smazat – v případě, že už je na téma student přihlášen musí nejprve vedoucí zrušit registraci studenta viz snímek obrazovky:
  • Vedoucí práce má právo přidělit téma vybraným uchazečům o téma dle vlastního uvážení a kapacity vedení s respektem k etickým přístupům a akademické praxi.
  • Také student může svou registraci zrušit, dokud mu není téma přiděleno, dle uvážení a může se registrovat  na téma jiné od 1.4. do 31.5. (nebo v případě domluvy s vyučujícím může vyučující studujícího na téma registrovat v IS/STAG s omezením na číslo studujícího).
  • Se studujícími, kterému jste potvrdili v IS/STAG registraci (včetně těch, kterým jste vypsali v IS/STAG rámcové téma přímo – s omezením na čísla studujícího) již můžete komunikovat v IS/STAG formou pole „Poznámka“.
  • Externí vedoucí – Pokud chce studující zpracovat vlastní téma BP/DP vedené externím vedoucím práce – předloží v dostatečném předstihu před datem 31. 5. daného roku studující návrh tématu garantovi příslušného studijního programu ke schválení. Vedoucím BP může být i odborník z oboru z praxe s vysokoškolským nejméně magisterským vzděláním. Vedoucí DP musí mít minimálně vědeckou hodnost „kandidát věd“ (ve zkratce „CSc.“) nebo vzdělání získané absolvováním doktorského studijního programu. Formulář pro návrh externího vedoucí je k dispozici zde – BSP a MSP. V případě udělení souhlasu garanta (podpisem na tomto formuláři) dále garant informuje o této skutečnosti příslušného ředitele ústavu.
  • Pro úplnost doplňuji: V případě, že chce student zpracovat téma BP/DP vypsané vedoucím práce z jiného ústavu, než je ústav zabezpečující realizaci příslušného SP, musí si v dostatečném předstihu obstarat písemný souhlas garanta příslušného SP. V případě schválení žádosti informuje garant příslušného SP ředitele ústavu, pod který vedoucí z jiného ústavu organizačně spadá (SD/08/2024). Pokud však v IS/STAG garant studijního programu téma vedoucího z jiného příslušného ústavu schválil jako pro studijní program/spec. profilové, pak již studující nemusí písemný souhlas obstarávat.
  • Studenti prodlužující studium
  • Pokud student studium prodlužuje studium v končícím ročníku a má zájem v tématu, které mu bylo přiděleno v minulém akademickém roce pokračovat, a vedoucí s vedením nadále souhlasí, upraví se pouze rok obhajoby – tedy student se nemusí na téma znovu registrovat, protože již registrovaný je.
  • Pokud studující studium v končícím ročníku prodlužuje a zjistí, že v prodlouženém ak. roce, tedy v novém ak. roce je téma, které ho více zajímá; nebo jej vedoucí práce již odmítne v navazujícím akademickém roce vést – může se na takové téma zapsat. Podmínka je mít maximálně jedno téma registrované a schválené vedoucím na jeden ak. rok. Může si v takovém případě své téma smazat a bude se moci přihlásit na nové.
  • Pokud si prodlužující student stěžuje, že se mu nezobrazuje v IS/STAG nabídka témat pro navazující akademický rok, ze které by si chtěl zvolit jiné téma, pak je potřeba, aby v IS/STAG odškrtnul volbu „Moje témata“ a zároveň si nastavil podrobnější filtr – konkrétně zadal správný rok zadání a obhajoby a zvolil fakultu FaME. Ve většině případů problém bývá způsoben pouze nesprávným nastavením filtru. Doporučuji, aby si studující vždy zkontroloval, co má student ve filtru zaškrtnuto (to platí I v ostatních případech, kdy studující nevidí celou nabídku témat – je to způsobeno filtrem, který mají navolený). Přikládám i ilustrační screenshoty; kdy prodlužující studující viděla “jen” své téma přidělené z loňského akademického roku:

, po vypnutí filtru „Moje téma“ a omezení na AR obhajoby a fakultu FAM se jí zobrazí nabídka celá:

  • Pokud student prodlužuje studium, ale pokračuje na stejném tématu a vedoucí souhlasí, stačí upravit rok obhajoby – nová registrace tedy není nutná.

 

  1. Důležité pro studenty:
  • Student se stává vlastníkem rámcového tématu až po přiřazení vedoucím, nikoli automaticky registrací.
  • Domluvení se na tématu BP/DP mezi studentem a vedoucím je stále možná i mimo IS/STAG – v případě, že se vedoucí a studující domluví na společné spolupráci- téma vedoucí vypíše rámcové téma v IS/STAG cíleně na konkrétního student omezením na číslo studenta nebo vedoucí vypíše téma zprostředkovaně prostřednictvím asistentky ústavu (v takovém případě zašle vedoucí práce asistence ústavu emailem instrukci – rámcové téma + jméno studenta/číslo studenta).
  1. Shrnuji: 1) Nově mají studenti FaME možnost registrovat se na témata online, což představuje zásadní zjednodušení pro kombinované studium – právě studenti kombinované formy tuto funkcionalitu zmiňovali v anketách kvality výuky na FaME a chtěli mít možnost se na témata zapisovat online – tyto hlasy zaznívaly i od studentů prezenčního studia; tak pro administrativní procesy. 2) Vedoucí prací nyní disponují evidencí vedených BP/DP v IS/STAG a svých vypsaných rámcových témat, mohou si i na dálku vybírat z uchazečů a pružněji svou nabídku upravovat. Proces skýtá i určité další možnosti a vychytávky, které během pilotního roku postupně objevujeme a v IS/STAG implementujeme- také díky Vašim postřehům a námětům (některé však nelze technicky zrealizovat s ohledem na regulatorní rámec a vnitřní postupy). 3) Garanti studijních programů mají možnost průběžně posuzovat profilovost navržených témat pro patřičné studijní programy/specializace a v případě, že vyhodnotí rámcové téma jako neprofilové pro studijní program/specializaci, snadněji se mohou spojit s vedoucím práce a domluvit se na potřebné úpravě. Ředitelé a garanti studijních programů mají v IS/STAG k dispozici vždy aktuální přehled vypsaných témat včetně aktuálního počtu vedených prací, včetně prodlužujících studentů. Tento přehled jim umožňuje lépe se orientovat v poptávce a nabídce témat a v případě potřeby napomoci studentům při hledání vhodného vedoucího –ve spolupráci s akademickými pracovníky. 4) Limity (řešení limitů ad bod 20)– A) posuzování profilovosti rámcových témat v průběhu LS garanty SP v IS/STAG jako nastavený algoritmus omezuje potenciální pružnější vypisování témat vyučujícími pro konkrétní studující v IS/STAG – řešením by byla průběžná kontrola garanta bez algoritmizace prostřednictvím vygenerovaných sestav v IS/STAG a tradiční kontrola v ZS po dopracování podkladu BP/DP studujícím a vedoucím práce B) Registrace až na 2 témata s preferencí 1,2 – tím se významně zmenší nabídka pro studenty, kteří se dříve s vedoucím práce nedomluvili, než kdyby se mohli registrovat na 1 téma. Preference je jen orientační, pokud vyučující zapíše na studenta na téma dříve než druhý vyučující s prioritou 1; student je zapsán na téma, které preferoval méně.
  2. Výhled do budoucna
  • Na RSP FaME proběhne v LS diskuze k možnosti nevypisovat témata zvlášť pro každý studijní program, což by usnadnilo evidenci nabízení témat řadě vedoucím prací a vedlo by to k menšímu rušení registrací uchazečů o téma s ohledem na kapacitu vedoucího práce pro vedení prací – byť by se tím opticky snížil počet témat v IS/STAG. To v současném nastavení kontroly profilovosti témat v IS/STAG garanty zakotvené historicky v pravidlech studia FaME na konkrétní datum však nebylo možné.
  • Na RSP FaME bude dále k diskuzi, zda zachovat studujícím v dalším AR možnost registrace na dvě témata s prioritou, nebo přejít na registraci pouze na jedno; na základě analýzy pilotního roku digitalizace nabídky a volby témat BP/DP. Vzhledem k počtu studentů by varianta s jedním tématem mohla urychlit obsazování témat a proces by byl pro studující klidnější. Praxe na jiných fakultách se různí, ale na FaME možnost až dvojí registrace vede k rychlému obsazení a nutnosti studentů, kteří nebyli dostatečně rychlí při registraci, čekat na uvolnění témat (při potvrzení registrace se automaticky registrace na druhé téma zruší).

– IS/STAG automaticky funguje tak, že přiřadí studentovi to téma, u kterého vedoucí zareaguje jako první (první mu téma přidělí) – i kdyby šlo o prioritu 2. Pokud tedy vedoucí potvrdí registraci studujícímu (přidělí téma) s prioritou 2 dříve než vedoucí s prioritou 1, student získá téma s nižší preferencí.

V případě, že je studentovi přiděleno téma, je případná změna k jiné preferované možnosti možná pouze po dohodě obou vedoucích, protože systém následný přestup automaticky neumožňuje. Studenti přitom často předpokládají, že systém zohlední jejich preference automaticky, což však není technické omezení IS, ale spíše otázka vzájemné komunikace.

-Obecně se doporučuje, aby vedoucí, u něhož má student registrováno téma označené jako priorita 2 (tedy méně preferované), před potvrzením registrace (tj. před kliknutím na přidělit téma) nejprve ověřil, zda má student o dané téma skutečný zájem. Tím lze předejít situaci, kdy student nechtěně přijde o možnost získat preferované téma (priorita 1), protože jeho registrace se v momentě přiřazení jiného tématu automaticky zruší.

  • -Jednoduchá otázka typu: „Mohu vás na toto téma zaregistrovat, ale máte o něj opravdu zájem? Pokud ne, vaši registraci zruším, aby bylo dostupné pro jiné zájemce.“ může celý proces výrazně zrychlit. U témat s prioritou 1 je automaticky předpokládáno, že studující si přeje, aby vedoucí práce téma přidělil.
  • -V případě, že by se studující mohl registrovat pouze na 1 téma, by již bylo bezpředmětné.
  • V AR 2025/26: IS/STAG umožnuje zaznamenávat povinné konzultace k BP/DP (minimálně tři během psaní práce) evidovat přímo v IS/STAG, v sekci pro komunikaci (poznámka). Tím odpadne nutnost využívat další informační systém (web konzultace). Nové řešení poskytne transparentní přehled o proběhlých konzultacích – v anketách kvality výuky totiž často zaznívá, že jim chybí možnost ověřit, zda byla konzultace skutečně zaznamenána – a zároveň usnadní kontrolu této studijní povinnosti asistentkám (vše v 1 systému).

Část 3- Informace k blížícímu se zkouškovému období: 

  1. Připomínám: Na FaME lze v příslušném akademickém roce získat zápočet (u předmětů zakončených pouze zápočtem), klasifikovaný zápočet a konat zkoušku max. do konce opravného zkouškového období, které je vždy pro daný semestr výuky určeno časovým plánem výuky.
  2. Připomínám: Student FaME má možnost získat zápočet v těchto termínech: řádný, opravný. Opravný termín zápočtu je možno složit nejpozději do konce třetího týdne řádného zkouškového období. S ohledem na počet studentů, kteří mají právo konat zkoušku nebo klasifikovaný zápočet, jsou zkoušející povinni rozložit zkouškové termíny do celého zkouškového období.
  3. Připomínám: Termíny klasifikovaných zápočtů, čas a místo jejich konání a přihlašování studentů ke klasifikovanému zápočtu vyhlašuje vyučující minimálně týden před začátkem řádného zkouškového období prostřednictvím IS/STAG. Vyučující je povinen vyhlásit dostatečný počet termínů k získání klasifikovaného zápočtu a zajistit jejich rovnoměrné rozložení v rámci celého řádného zkouškového období. Zároveň je povinen vyhlásit dostatečný počet termínů klasifikovaného zápočtu v rámci opravného zkouškového období. Všechny termíny zápočtů a klasifikovaných zápočtů se vyhlašují pouze prostřednictvím IS/STAG.
  4. Připomínám: Řádný termín klasifikovaného zápočtu lze absolvovat pouze v řádném zkouškovém období stanoveném časovým plánem výuky na FaME pro daný akademický rok. Pokud se student nezapíše ani na jeden termín klasifikovaného zápočtu v řádném zkouškovém období, tento termín mu propadá a v opravném zkouškovém období má již nárok absolvovat klasifikovaný zápočet pouze ve dvou opravných termínech.
  5. Řádný termín zkoušky lze absolvovat pouze v řádném zkouškovém období. Pokud se student nezapíše ani na jeden termín zkoušky v řádném zkouškovém období, tento termín mu propadá
  6. Připomínám: Student má možnost opravného termínu zkoušky v prvním opravném a druhém opravném termínu. Opravné termíny zkoušek stanoví zkoušející. Zároveň je zkoušející povinen stanovit dostatečný počet termínů opravných zkoušek v opravném zkouškovém období. Opravného termínu zkoušky se lze zúčastnit i v řádném zkouškovém období. V případě, že má student předmět zapsán podruhé, může za podmínek stanovených v čl. 10 odst. 13 (Pravidel studia FaME) požádat o komisionální přezkoušení. Výsledek vykonané komisionální zkoušky se považuje za výsledek druhého opravného termínu. V takovém případě je ředitel příslušného ústavu povinen bez zbytečného odkladu sestavit nejméně tříčlennou komisi, která posoudí znalosti studenta ze zkoušené materie. Forma klasifikovaného zápočtu (písemná/ústní), jakož i případný okruh otázek, zůstává u komisionálního přezkoušení stejný jako v případě ostatních termínů klasifikovaného zápočtu realizovaných v příslušném akademickém roce. Nepožádá-li student způsobem a ve lhůtě podle věty první o komisionální přezkoušení, jeho nárok na komisionální přezkoušení zaniká a platí, že vykoná druhý opravný termín klasifikovaného zápočtu totožně jako v případě řádného termínu a prvního opravného termínu, a to u zkoušejícího, který termín klasifikovaného zápočtu v systému IS/STAG vypsal. Nárok na komisionální přezkoušení zaniká také tehdy, pokud student před uplynutím lhůty podle věty první nebo po podání žádosti o komisionální přezkoušení již vykonal druhý opravný termín klasifikovaného zápočtu u příslušného zkoušejícího.
  7. Připomínám: Připomínám: Známky do IS/STAG se zapisují zkoušejícími nejpozději do 7 dnů po vykonání zápočtu/klz/zkoušky. Student si správnost známky kontroluje nejpozději do 7 dnů po zapsání známky v IS/STAG. V případě zjištění nedostatku jej zkoušející do 4 pracovních dní vyřídí, v případě nereakce student kontaktuje sekretariát ke sjednání nápravy do 3 dní.
  8. Připomínám: U předmětu zakončeného zápočtem a zkouškou znamená klasifikace FX, že při opakovaném zápisu se splněný zápočet automaticky uzná. Při klasifikaci F se splněný zápočet neuzná.
  9. Připomínám: Předmět, jehož absolvování je pro daný studijní program nutnou podmínkou pro řádné ukončení daného studijního programu a který student nezakončil, si zapíše znovu. Předmět lze znovu zapsat nejvýše jednou.
  10. Připomínám: v případě, že student v PS nemůže docházet na semináře (např. krytí seminářů s tréninky ve sportu), ale chce v PS studiu pokračovat, musí si na studijním oddělení podat oficiální žádost o individuální studijní plán nebo žádost o přechod do KS formy. Žádost o individuální studijní plán by si měl student písemně podat nejpozději 14 dní před zahájením semestru. V případě přerušení studia nemůže student konat zkoušky ani jiné studijní povinnosti (včetně praxe/stáže).

 

 

Fakulty a součásti

Zavřít