Otevřeně o hodnocení, náboru a kariérním růstu výzkumníků
10. prosince 2025Dne 8. prosince 2025 proběhl na Fakultě managementu a ekonomiky UTB ve Zlíně další z tematických workshopů v rámci přípravy na získání HR Excellence in Research Award. Setkání bylo věnováno pilíři 2 – Hodnocení, přijímání, výběr a kariérní postup výzkumných pracovníků a zúčastnilo se jej 21 zaměstnanců fakulty.
Účastníci pracovali ve čtyřech skupinách a diskutovali nad čtyřmi klíčovými oblastmi: hodnocení výzkumných pracovníků, přijímání pracovníků, výběrová řízení a kariérní postup.
Mezi hlavní diagnostické závěry diskuse patří zejména:
- Nejednotnost v hodnocení akademiků napříč pracovišti a nedostatečné zohlednění kvalitativního přínosu, druhé a třetí role či různých typů výukové zátěže.
- Nedostatečně specifikované požadavky v pracovních inzerátech a absence modernější vizuální podoby náborových materiálů.
- Aktuální pojetí výběrového řízení má své limity v ověření kreativity a skutečného potenciálu kandidátů.
- Nízká předvídatelnost kariérního postupu, zejména v důsledku rozdílných přístupů vedení pracovišť a vysoké pedagogické zátěže.
Mezi návrhy opatření, které na workshopu zazněly, patří:
- Vytvoření přehledného manuálu k vyplňování a hodnocení IS HAP a sjednocení hodnoticích pravidel napříč ústavy.
- Modernizace pracovních inzerátů, zpřesnění požadavků na pozice a zvážení systematičtějšího hodnocení osobnostních předpokladů uchazečů.
- Zavedení jasně definovaných kritérií a jejich vah ve výběrových řízeních a doplnění prezentací uchazečů o úkol nebo situaci ověřující jejich kreativitu.
- Posílení systematického mentoringu, větší komunikace o kariérních očekáváních a lepší plánování zastupitelnosti během semestru.
Více informací o průběhu a závěrech najdete zde.
I tento workshop ukázal, že fakulta již v řadě oblastí naplňuje principy Evropské charty pro výzkumné pracovníky, ale stále existuje prostor pro další zlepšení. Získané poznatky poslouží jako podklad pro GAP analýzu a následnou tvorbu Akčního plánu HR Award.
Všem zúčastněným děkujeme za jejich aktivní přístup.